Friday, April 6, 2012

Tutorial Adobe Audition : Pengenalan

Since aku bekerja sebagai Audio Designer kat sini, so kat sini aku buat tutorial skit la pasal adobe audition.

skang ni aku kerja guna adobe audition 1.5. kenapa aku still guna 1.5 sedangkan skang ni dah zaman adobe cs kan. sbb still same. maybe ade kelebihan pada effect atau interface, shortcut key ke template ke ape ke. tp if nk ckp pasal effect, guna 1.5 pon masih boleh digunakan. plus, if nk tukar, kos maa. so why not gunakan apa yg ada. yg penting end result kan.

so ni la interface adobe audition 1.5


row yg kat blah kanan panjang2 tu, nama nya Track. tu tempat kite bekerja. interface kite.kat Track ni la kita akan letak sfx yg sepatutnya. SFX tu maksudnye sound effect la. bunyi yg kite nk pilih.

so basically ade beberapa key yg biasa akan aku gunakan. dan aku set kan shortcut key.

cara nya korang leh tgk tab2 kat atas tu, tekan Options, bawah skali ade Keyboard Shortcuts and MIDI Trigger. Klik and akan keluar window shortcut.


shortcut yg biasa aku guna adalah:

Edit Clips : Split -> E
Edit Clips : Clip Color -> Q
Edit Clips : Group Clips toggle -> Ctrl+G
Edit Clips : Remove -> A
Edit Clips : Adjust Wave Volume -> F
Edit Insert in Multitrack -> X
Edit Clips : Mute Clip -> M
Edit Tool : Move/Copy Clip -> V
Edit Track : Solo Current Track Only -> S
Edit Tool : Hybrid -> R

kalo korang perasan, aku ubah guna key A,E,R,X,S,W sume2 ni sbb dekat ngan jari. sume dekat2. yg default nye lain skit. so better ko ubah bg sng korang nk ingat.

Edit Clips ni maksud nya kita akan kacau clips yg kita pilih. So if kita adjust volume ke, edit2 tambah effect ke, hanya clips yg kita select je akan effect. clips lain walaupun diatas track yg sama, still takde kene effect tu.

Edit Track maksudnya whole clips yg ada kat atas track yg sama akan effect.

basically, ni lah paling basic yg korang patot tau.